Postava ve hře Overwatch mění jméno kvůli kauze obtěžování v Blizzardu

Známý pistolník Overwatche McCree bude muset změnit jméno. Nejde do programu na ochranu svědků. Jenom člověk, který byl pro jeho jméno předlohou, není příliš vhodným vzorem. Je ale změna jména postavy tím, čím by se měl Blizzard momentálně zabývat?

V souvislosti s kauzou Activision Blizzardu a sexuálního obtěžování jsme již psali dříve. Rozebrali jsme si především to, jak se postupně kauza kolem společnosti vyvíjela. Řada lidí od té doby musela, nebo chtěla opustit vývojářská studia spadající pod Activision Blizzard a byla to i spousta klíčových postav vývoje. Nejsou to však jediné důsledky této kauzy. Některé postavy ve hrách se totiž jmenují po členech vývojářských týmů a jednou z nich je i pistolník McCree ze hry Overwatch.

Hráči ho však pod tímto jménem již nadále nenajdou. McCree je jedním z členů týmu obviněných ze sexuálního obtěžování a společnost se od něj tak snaží distancovat mimo jiné i tím, že se zbaví „odkazu“, který po něm ve hře zanechala. Je ale opravdu přepsání jména cestou, jak vše napravit? Nejspíše ne, ale je to cesta, jak udělat kroky, které jsou co nejvíce viditelné. Pokud změníte jméno postavy, miliony hráčů po celém světě budou o něčem takovém mluvit. Budou se ptát a budou šířit informaci dál. Přesně něco takového teď Blizzard potřebuje, aby trošku přesunul pozornost od skandálu samotného.

Vývojáři rovnou upozornili, že v budoucnu se již nad přidáváním odkazů z reálného světa samotného budou zamýšlet mnohem usilovněji a nebudou pojmenovávat postavy podle vývojářů. Což je podle mě trošku škoda. Spousta členů vývojářských týmů odvádí skvělou práci a pojmenování postavy po nich může být příjemným odkazem na to, co daný člověk dokázal. Jak se podílel na vývoji a je sladkou třešničkou na dortu práce člověka, který se dočká takové pocty. A nemusí to být pouze vývojáři.

Vzpomeňme si například na „Skyrim babičku“ Shirley Curry, která i ve svém pokročilém věku tvoří obsah ze hry The Elder Scrolls V: Skyrim a získala si srdce komunity po celém světe. Dočkala se právě podobné pocty od vývojářů z Bethesdy a jistě ji to velmi potěšilo i když jde o jednoduché gesto. Opravdu o toto chceme přijít kvůli chybám pár jedinců? Můžete namítat, že Shirley by se to nedoktlo, protože to není zaměstnankyně studia, ale od ustřižení zaměstnanců od podobné možnosti je již jenom krůček k úplnému zrušení podobných kroků.

Ne, toto není cesta k nápravě. Změnit jméno McCree? Ano, proč ne, ale v co největší tichosti bez snahy udělat z toho PR krok, kterým naženeme bodíky. Tím může společnost ukázat, že se skutečně snaží o změnu. A především bez dalších opatření jako jsou ta, že se již vývojáři něčeho podobného nedočkají. Je to zbytečná škoda a lepší by zřejmě bylo zaměřit se na to, aby nedocházelo k sexuálnímu obtěžování, ne na to, abychom po někom kdo obtěžuje nepojmenovali postavu ve hře.

Martin Havel

Obrázek: bbc.co.uk